- Tutaj jesteś:
- Strona główna
- OPS
- Statut
- Statut
Statut
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W GŁOGÓWKU
Rozdział 1. Przepisy ogólne
§ 1. 1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Głogówku jest jednostką organizacyjną i budżetową gminy Głogówek, zwaną dalej „Ośrodkiem''.
- W ramach Ośrodka działa Dzienny Dom „Senior +" w Głogówku.
- Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Głogówek, a jego terytorialnym zakresem działania teren gminy Głogówek.
- Ośrodek działa na podstawie:
I. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
VIII. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
- ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne
- ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny
- niniejszego statutu
XIII. innych właściwych aktów prawnych.
Rozdział 2. Przedmiot działania ośrodka
§ 2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy, zadania zlecone i powierzone gminie zgodnie z ustawami określonymi § 1 ust. 3.
§ 3. 1. Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
- Tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę infrastruktury socjalnej.
- Pobudzanie społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb osób i rodzin.
- Inspirowanie i podejmowanie działań zapobiegających konieczności korzystania przez osoby i rodziny ze świadczeń pomocy społecznej.
- Pracę socjalną skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.
- Rozpoznawanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy w zakresie pomocy społecznej.
- Planowanie i bilansowanie rozpoznanych potrzeb.
- Zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin w szczególności poprzez:
- przyznawanie i wypłacanie świadczeń przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami,
- świadczenie usług przewidzianych ustawą o pomocy społecznej oraz innymi przepisami.
§ 4. Zadania w zakresie dodatków mieszkaniowych i energetycznych obejmują przyznawanie i wypłatę dodatków mieszkaniowych oraz energetycznych.
§ 5. Zadania w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego obejmują:
- przyznanie i wypłatę świadczeń rodzinnych i dodatków do nich przysługujących,
- przyznanie i wypłatę świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
§ 6. Zadania wynikające u stawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej polegające na wspieraniu i pracy z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej poprzez zaplanowane działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełnienia tych funkcji.
§ 7. Zadania wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie obejmują prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności poprzez działania informacyjne i edukacyjne.
§ 8. Ośrodek wykonuje zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej.
§ 9. Ośrodek współdziała z istniejącymi na terenie gminy instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi, osobami fizycznymi i prawymi w celu realizacji zadań pomocy społecznej.
Rozdział 3.
Organizacja i gospodarka finansowa ośrodka
§ 10. Organizację wewnętrzną oraz szczegółowe zadania Ośrodka określa regulamin organizacyjny wprowadzony przez jego kierownika.
§ 11. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Głogówka.
§ 12. Kierownik działa jednoosobowo, odpowiada za całokształt działania Ośrodka i pełni funkcję pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 13. Gospodarkę finansową prowadzi główny księgowy Ośrodka, który odpowiada za realizację zadań przed kierownikiem Ośrodka.
§ 14. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowe.
§ 15. Ośrodek posiada odrębny rachunek bankowy.
§ 16. Ośrodek prowadzi rachunkowość i sporządza na jej podstawie sprawozdania finansowe. § 17. Działalność Ośrodka prowadzona jest w oparciu o środki:
- z budżetu gminy dla realizacji zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych,
- z budżetu centralnego dla realizacji zadań zaleconych gminie w zakresie pomocy społecznej.
§ 18. Kontrolę nad prawidłową gospodarką finansową Ośrodka sprawuje Skarbnik Gminy Głogówek.
§ 19. Mienie Ośrodka stanowi mienie Gminy Głogówek.
Rozdział 4. Postanowienie końcowe
§ 20. Kierownik Ośrodka czuwa nad przestrzeganiem stosowania Statutu.
§ 21. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.