- Tutaj jesteś:
- Strona główna
- OPS
- Regulamin Organizacyjny
- Regulamin Organizacyjny
Regulamin Organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W GŁOGÓWKU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia wstępne
§ 1
-
Regulamin organizacyjny, zwany dalej regulaminem określa zadania i organizację wewnętrzną Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku.
-
Postanowienia regulaminu odnoszą się do wszystkich stanowisk pracy w Ośrodku.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
-
Ośrodku – oznacza to Ośrodek Pomocy Społecznej w Głogówku
-
Kierowniku Ośrodka – oznacza to kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku
-
Kierowniku Referatu – oznacza to kierownika Referatu Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku
-
Burmistrzu – oznacza to Burmistrza Głogówka
-
Radzie – oznacza to Radę Miejską w Głogówku
-
Gminie – oznacza to Gminę Głogówek
ROZDZIAŁ II
Postanowienia ogólne
§ 3
-
Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną utworzoną dla realizacji zadań z pomocy społecznej na terenie miasta i gminy Głogówek.
-
Siedzibą Ośrodka jest miasto Głogówek ul. Batorego 8.
-
Ośrodek realizuje zadania własne Gminy i zadania zlecone przez administrację rządową z zakresu pomocy społecznej.
-
Ośrodkiem kieruje Kierownik, którego zatrudnia i zwalnia Burmistrz Głogówka.
-
Uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do Kierownika Ośrodka wykonuje Burmistrz.
-
Do zadań Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej należy:
-
Organizacja pracy Ośrodka,
-
Kierowanie bieżącymi pracami Ośrodka,
-
Kontrola realizacji zadań przez podległych pracowników,
-
Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami,
-
Udzielanie wyróżnień i kar porządkowych,
-
Wydawanie decyzji z zakresu pomocy społecznej na podstawie upoważnienia Burmistrza Głogówka,
-
Odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową przyznanymi środkami,
-
Podejmowanie decyzji o przyznaniu pomocy w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych osobom samotnym, które z powodu choroby, wieku lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione,
-
Reprezentacja Ośrodka na zewnątrz,
-
Współpraca z organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi Kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie organizacji pomocy społecznej,
-
Utrzymanie bazy materialno – technicznej Ośrodka,
-
Składanie Radzie Miejskiej sprawozdań z działalności Ośrodka,
-
Podpisywanie pism i zaświadczeń,
-
Ustalanie zakresu czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracownikom Referatu Organizacyjno – Finansowego oraz kierownikom Referatów w porozumieniu z kierownikami Referatów,
-
Dokonywanie ocen kwalifikacyjnych wobec pracowników Referatu Organizacyjno – Finansowego oraz kierownikom Referatów,
-
Nadzór nad Domem Dziennego Pobytu oraz Senior + w Głogówku.
7. Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich zadań i obowiązków działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania oraz do przestrzegania zasad określonych w Kodeksie Etyki Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku, przyjętym odrębnym zarządzeniem Kierownika Ośrodka.
ROZDZIAŁ III
Podział zadań w Ośrodku
§ 4
-
Pracą Ośrodka kieruje Kierownik Ośrodka, który jest jednocześnie kierownikiem Referatu Organizacyjno-Finansowego, przy pomocy Głównego Księgowego.
-
Kierownikiem i zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka jest Kierownik Ośrodka.
-
Pracą i organizacją Referatów Ośrodka kierują Kierownicy Referatów, którzy ponoszą odpowiedzialność za realizacje zadań w danym Referacie.
-
Kierownicy Referatów oraz główny księgowy bezpośrednio podlegają nadzorowi Kierownikowi Ośrodka.
-
Główny księgowy w szczególności opracowuje budżet Ośrodka oraz prowadzi jego gospodarkę finansową.
ROZDZIAŁ III
Zadania i kompetencje
§ 5
-
-
W skład Ośrodka wchodzą Referaty, które przy oznaczaniu spraw stosują następujące oznakowania:
-
-
-
Referat Organizacyjno-Finansowy – w skład którego wchodzi: sekretariat, kadry, księgowość, - odpowiednio – OR - sekretariat, kadry, KS – księgowość,
-
Referat Pomocy Społecznej – PS
-
Referat Świadczeń Rodzinnych, Wychowawczych i Funduszu Alimentacyjnego – ŚR – świadczenia rodzinne, ŚW- świadczenia wychowawcze, FA – fundusz alimentacyjny,
-
2.Do zadań wspólnych kierowników referatów należy w szczególności:
-
Ponoszenie odpowiedzialności za sprawne, zgodne z prawem wykonywanie zadań przypisanych Referatom.
-
Pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego względem podległych pracowników oraz sprawowanie nad nimi nadzoru.
-
Podczas nieobecności Kierownika Referatu, Referatem kieruje wyznaczony przez Kierownika Ośrodka pracownik.
-
Odpowiadanie przed Kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku za prawidłową, zgodną z obowiązującymi przepisami i zasadami realizację prac oraz wywiązywanie się z obowiązków leżących w zakresie działania podlegających im komórek organizacyjnych.
-
Organizowanie pracy oraz sprawowanie nadzoru w kierowanej komórce organizacyjnej.
-
Współdziałanie oraz nadzór w sporządzaniu sprawozdań statystycznych i z zakresu swego działania, analiz i informacji.
-
Przygotowywanie materiałów dla potrzeb Rady Miejskiej i Burmistrza.
-
Zapewnienie sprawnego przyjmowania stron w Referacie.
-
Planowanie i organizacja pracy Referatu,
-
Ustalanie zakresu czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracownikom Referatu
-
Zapewnienie dyscypliny pracy w Referacie,
-
Dokonywanie ocen kwalifikacyjnych wobec pracowników Referatu
-
Wnioskowanie w sprawach przyjmowania, zwalniania, awansowania, nagradzania i karania pracowników Referatu,
-
Przestrzeganie dyscypliny budżetowej w zakresie wydatkowania środków
w ramach realizowanego planu finansowego oraz postanowień ustawy o finansach publicznych.
-
Do wspólnych zadań Referatów Ośrodka należy:
-
Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych, zapewniających właściwą i terminową realizację zadań wynikających z przedmiotowych ustaw,
-
Organizowanie wykonania zadań określonych w aktach prawnych, uchwałach Rady Miejskiej i zarządzeniach Kierownika Ośrodka,
-
Przygotowywanie propozycji ich załatwienia,
-
Usprawnianie organizacji metod i form pracy Referatów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia załatwiania indywidualnych spraw obywateli,
-
Podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w zakresie ochrony tajemnicy służbowej,
-
Stosowanie ustawy o ochronie danych osobowych,
-
Stosowanie ustawy o dostępie do informacji publicznej,
ROZDZIAŁ IV
Zakres działania poszczególnych Referatów
§ 6
-
Do zadań Referatu Pomocy Społecznej należy w szczególności:
-
Rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie Pomocy Społecznej w przydzielonym rejonie opiekuńczym.
-
Przeprowadzenie wywiadów społecznych u osób potrzebujących pomocy oraz prowadzenie dokumentacji związanej z zadaniem.
-
Współdziałanie z placówkami Pomocy Społecznej oraz pracownikami socjalnymi innych instytucji w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do Pomocy Społecznej.
-
Współdziałanie z policją, prokuraturą, kuratorem sądowym i i innymi instytucjami prowadzącymi pracę socjalną.
-
Organizację i realizację usług opiekuńczych u osób samotnych, które ze względu na wiek, chorobę wymagającą pomocy innych osób oraz prowadzenie dokumentacji związanej z usługami opiekuńczymi.
-
Obsługa Klienta oraz świadczeń w systemie informatycznym „POMOST”.
-
Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
-
Opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
-
Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego, a także w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych oraz wychowawczych z dziećmi.
-
Wspieranie aktywności społecznej rodzin, motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej.
-
Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych, udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych.
-
Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin oraz prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
-
Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną, dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny
-
Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną, sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach, współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
-
Sporządzanie sprawozdań statystycznych.
-
Prowadzenie zadań w zakresie asystenta rodziny.
-
Diagnozowanie, inicjowanie interwencji oraz inicjowanie działań w obszarze osób oraz rodzin z problemem przemocy w rodzinie,
-
Realizacja procedury „Niebieskiej karty,
-
Realizacja zadań grup roboczych i Zespołu Interdyscyplinarnego,
-
Przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej gorących posiłków klientom OPS zakwalifikowanych do tej pomocy w ramach „programu”,
-
Realizacja zadań związanych z przewozem i dystrybucją artykułów objętych programami pomocy żywnościowej (m.in. Bank Żywności),
-
Prowadzenie zadań związanych z przyznawaniem dodatku mieszkaniowego oraz dodatku energetycznego,
-
Przekazywanie informacji i materiałów do BIP.
-
Do zadań Referatu Świadczeń Rodzinnych, Wychowawczych i Funduszu Alimentacyjnego należy w szczególności:
-
Wydawanie i przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją od osób ubiegających się o zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego oraz o zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie wychowawcze 500+ oraz 300+,
-
Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz w sprawach zaliczki alimentacyjnej zgodnie z ustawa,
-
Udzielanie informacji z zakresu świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej oraz świadczeń wychowawczych,
-
Sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych, zaliczki administracyjnej oraz świadczeń wychowawczych,
-
Sporządzanie list świadczeniobiorców do wypłaty zasiłków rodzinnych i dodatków do zasiłków rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych i świadczeń wychowawczych,
-
Współpraca z Komornikami Sądowymi, policją, starostwem powiatowym, urzędami pracy, pracownikami socjalnymi i urzędami gmin,
-
Wydawanie różnego rodzaju zaświadczeń,
-
Praca w systemie komputerowym dotyczącym funduszu alimentacyjnego, zasiłków rodzinnych oraz świadczeń wychowawczych,
-
Realizacja zadań oraz prowadzenie dokumentacji związanej z RODO.
-
Przekazywanie informacji i materiałów do BIP.
-
Do zadań Referatu Organizacyjno-Księgowego w szczególności należy:
1) Opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka, Regulaminu Pracy, Regulaminu Wynagrodzeń,
2) Prowadzenie obsługi sekretariatu,
3) Prowadzenie archiwum zakładowego,
4) Redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej OPS w Głogówku,
5) Prowadzenie inwestycji, remontów i bieżącej konserwacji pomieszczeń oraz urządzeń technicznych i sanitarnych znajdujących się w budynku,
6) Utrzymanie czystości w budynku,
7) Gospodarowanie środkami rzeczowymi, drukami i formularzami,
8) Koordynowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników Ośrodka,
9) Realizowanie zadań wynikających z kontroli i planowania,
10) Zaopatrywanie Ośrodka w pieczęcie, prowadzenie rejestru pieczęci i ich kasowanie,
11) Zapewnienie obsługi informatycznej Ośrodka,
12) Zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania infrastruktury informatycznej,
13) Koordynowanie spraw związanych z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
14) Prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad terminowym ich załatwieniem,
15) Organizowanie dla potrzeb Ośrodka staży, prac interwencyjnych i robót publicznych,
16) Realizowanie postanowień ustawy o dostępie do informacji publicznej,
17) Prowadzenie spraw socjalnych pracowników Urzędu,
18) Gospodarowanie etatami i funduszem płac,
prowadzenie spraw osobowych i płacowych pracowników Ośrodka,
-
Nadzór nad realizacją zaleceń pokontrolnych,
-
Zapewnienie sprawnej organizacji pracy w Ośrodku,
21) Opracowywanie budżetu Ośrodka,
22) Prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów,
23) Prowadzonych obsługi księgowej zadań zleconych.
24) Sporządzanie jednostkowych sprawozdań statystycznych wykonania dochodów Ośrodka: miesięcznych, półrocznych i rocznych.
25) Sporządzanie sprawozdań i informacji na potrzeby Skarbnika Gminy, Rady Miejskiej.
26) Sporządzanie sprawozdań statystycznych z zadań zleconych.
27) Przygotowanie dokumentów do wypłaty wynagrodzeń, zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych.
28) Współpraca ze Skarbnikiem Gminy.
29) Przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
30) Prowadzenie obsługi kasowej,
31) Prowadzenie zadań związanych z Domem Dziennego Pobytu raz Domu Senior +.
32) Przekazywanie informacji i materiałów do BIP.
ROZDZIAŁ V
Załatwianie indywidualnych spraw obywateli
§7
-
Indywidualne sprawy Obywateli załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego i przepisach szczególnych.
-
Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw Obywateli kierując się przepisami prawa.
-
Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw Obywateli ponoszą Kierownicy Referatów oraz pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków.
§ 8
-
Zasady postępowania w sprawach wniesionych przez Obywateli określa Kodeks Postępowania Administracyjnego i instrukcja kancelaryjna.
-
Sprawy wniesione przez Obywateli w Ośrodku są ewidencjonowane w rejestrach spraw, a skargi w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Referat Organizacyjno-Księgowy.
§ 9
1.Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
1) udzielania informacji przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
2) rozstrzygnięcia sprawy niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu jej załatwienia,
3) informowania zainteresowanych o stopniu zaawansowania w załatwianiu ich sprawy,
4) powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności,
5) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia do wydanych rozstrzygnięć.
§ 10
-
Kierownicy Referatów i pracownicy przyjmują interesantów w dniach i godzinach pracy Ośrodka, tj. poniedziałek 7.30-.17.00, wtorek- czwartek 7.30 – 15.30 piątek 7.30- 14.00.
-
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek załatwiać interesantów bez zbędnej zwłoki, uprzejmie i w sposób zwięzły, udzielać im wyczerpujących wyjaśnień i załatwiać sprawy w sposób wnikliwy i bezstronny.
§ 11
1. Celem właściwego przekazu informacji oraz informowania obywateli o zasadach pracy Ośrodka, w siedzibie Ośrodka znajduje się:
-
-
tablica informacyjna o godzinach pracy Ośrodka,
-
tablice informacyjne o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie oraz tabliczki przy drzwiach lokali biurowych wyszczególniające nazwisko, imię pracownika.
-
ROZDZIAŁ VI
Zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
§ 12
1. Kierownik Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 13.00 – 15.00,
2. Kierownicy Referatów i pracownicy Ośrodka przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
3. Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do przyjmowania do protokołu skarg i wniosków zgłoszonych ustnie.
§ 13
1. Skargi i wnioski wpływające do Kierownika Ośrodka i pracowników Ośrodka podlegają zarejestrowaniu w Referacie Organizacyjno-Księgowym w rejestrze skarg i wniosków.
2. Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do referatów lub stanowisk pracy należy niezwłocznie, nie dłużej niż w dniu następnym przekazać do Sekretariatu, celem zarejestrowania w rejestrze spraw, a następnie rejestrze skarg i wniosków.
3. Jeżeli pracownik otrzymał skargę dotyczącą jego działalności zobowiązany jest przekazać ją niezwłocznie przełożonemu służbowemu.
4. Za właściwe zakwalifikowanie pisma, które ma znamiona skargi lub wniosku oraz przekazanie go do zarejestrowania w Referacie Organizacyjno-Księgowym odpowiedzialność ponosi Kierownik Referatu, do którego wpłynęło pismo.
5. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie wynika, jaki organ jest właściwy do jej rozpatrzenia lub trudno ustalić jej treść, Referat Organizacyjno-Księgowy zwraca wnoszonemu skargę lub wniosek niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni z odpowiednim wyjaśnieniem.
6. Skargi na działalność Kierownika Ośrodka kierowane są do Urzędu Miejskiego w Głogówku, celem rozpatrzenia zgodnie z kompetencją.
§ 14
-
Skargi i wnioski oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Referat Organizacyjno-Księgowy przechowuje oddzielnie od innych spraw w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu terminu ich załatwienia.
2. Odpowiedź o sposobie załatwienia skargi lub wniosku podpisuje kierownik Ośrodka.
3. Po załatwieniu skargi lub wniosku, całość dokumentacji należy niezwłocznie przekazać do Referatu Organizacyjno-Księgowego.
§ 15
1. Nadzór bieżący nad terminowością załatwienia skarg i wniosków oraz kompletowaniem i stroną formalną przekazywanej dokumentacji przez Referaty sprawuje Kierownik Ośrodka.
Rozdział VII
Zasady planowania pracy oraz podpisywania pism i decyzji
§ 16
-
Referaty Ośrodka planują zadania zgodnie z wytycznymi i koordynacją przedsięwzięć zmierzających do realizacji tych zadań.
-
Podstawę planowania pracy Referatów stanowią zadania dające się określić w czasie, a wynikające w szczególności z:
1) zadań własnych i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
2) uchwał Rady Miejskiej,
3) zarządzeń Kierownika Ośrodka,
3. Kierownik Ośrodka na bieżąco kontroluje Kierowników Referatów w zakresie przypisanych im zadań.
4. Kierownicy Referatów odpowiadają za realizację zadań Referatu oraz zobowiązani są do dokonywania bieżących ocen realizacji tych zadań przez podległych pracowników.
§ 17
-
Kierownik podpisuje osobiście :
1) zarządzenia, decyzje, wytyczne, instrukcje,
2) korespondencja kierowana do organów administracji rządowej i samorządowej,
3) pisma do przedstawicielstw dyplomatycznych, burmistrzów, starostów i marszałków województw, a także władz kościelnych,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski,
-
decyzje w sprawach kadrowych pracowników Ośrodka,
-
W czasie nieobecności Kierownika pisma określone w ust.1 podpisują osoby upoważnione, chyba, że przepisy wymagają podpisu Kierownika Ośrodka.
-
Dokumenty przedstawione do podpisu kierownictwu Ośrodka muszą być uprzednio parafowane przez pracownika merytorycznego.
-
Kierownicy Referatów podpisują pisma i decyzje w zakresie udzielonego im pełnomocnictwa.
-
W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje osoba upoważniona przez Kierownika.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 18
-
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określa instrukcja kancelaryjna będąca załącznikiem do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
-
W Ośrodku obowiązuje system kancelaryjny oparty na jednolitym rzeczowym wykazie akt opracowanym dla referatów Ośrodka oraz stanowisk obsługujących te organy.
-
Organizację, porządek wewnętrzny pracy Ośrodka oraz prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogówku ustanowiony przez Kierownika Ośrodka w drodze zarządzenia.
-
Wykaz stanowisk pracy w Ośrodku określa załącznik nr 1 do regulaminu.
-
Pracownik na piśmie poświadcza, iż zapoznał się z Regulaminem i przyjmuje go do stosowania.
-
Oświadczenie, stanowiące załącznik nr 2 do Regulaminu, o którym mowa w ust. 5, załącza się do akt osobowych pracownika.
.